آشنایی با مجازات اسلامی رابطه نامشروع با دختر باکره و قوانین مربوط به آن

رابطه نا مشروع

دین مبین اسلام به منظور بر آورده شدن نیازهای جنسی دختر باکره و مرد، ازدواج را برای آن ها تعیین کرده است و هر نوع رابطه نا مشروع خارج از چهارچوب ازدواج را بر هر دو طرف حرام نموده است. رابطه نا مشروع با نا محرم آثار بسیار مخرب و زیان باری هم برای دختر و هم برای پسر به دنبال خواهد داشت که بی شک آسیب های بیشتری دامن دختر باکره را در طی این رابطه خواهد گرفت.

تجربه های ثبت شده در دادگاه ها حاکی از آن است که دادن وعده ازدواج از طرف مردان به دختران باکره حیله ای شیطانی برای فریب آنان و نیز توجیه گناه رابطه نا مشروع می باشد. فرد اگر به راستی قصد ازدواج داشته باشد، در مسیر درست گام برداشته و بر اساس آداب و سنت عمل خواهد نمود.

از دست رفتن معصومیت دختران باکره که با هزار امید و آرزو به وعده های پوچ و دروغین مردان دل می بندند، امروزه به وفور در جامعه به چشم می خورد. قرآن این دسته از رابطه نا مشروع را گناهی بزرگ و نا بخشودنی عنوان کرده است.

تعریف رابطه نا مشروع

قانون گذار رابطه نا مشروع میان زن  مرد را بر اساس ماده 632 قانون مجازات اسلامی به صورت زیر تعریف نموده است:

” هنگامی که زن و مردی که با یکدیگر رابطه زوجیت ندارند، دست به عمل نا مشروعی از قبیل کارهایی نظیر بوسیدن (تقبیل) و هم بستری (مضاجعه) و یا عملی که نفی کننده عفت طرفین باشد بزنند، طبق قانون جمهوری اسلامی به شلاق تا 99 ضربه محکوم خواهند شد. اگر این رابطه نا مشروع با اکراه همراه باشد، تنها فرد اکراه کننده تعزیر می شود “.

تعریف رابطه نا مشروع با دختر باکره

بر اساس حکم کلی ماده 221 قانون مجازات اسلامی رابطه نا مشروع مرد با دختری که باکره می باشد، شامل بوسیدن، نوازش، لمس کردن، معاشقه و وارد نمودن حد ختنه گاه آلت تناسلی مرد به آلت تناسلی دختر باکره  است و فرقی ندارد که این نزدیکی از قبل و یا دبر دختر شکل گرفته باشد. اما اگر دختر باکره در دادگاه تقاضای ارزش البکاره یا به عبارت دیگر خسارت پاره شدن پرده بکارت را داشته باشد، لازم است که این رابطه نا مشروع حتما از جلو صورت گرفته باشد تا ادعای وی مورد پیگیری قرار بگیرد.

گفتنی است که بر قراری رابطه نا مشروع از راه مقعد نیز به دلیل وارد نمودن آسیب به آن موجب پرداخت خسارت توسط مرد می شود، اما تاثیری بر مقدار مجازات اعمال نخواهد کرد.

پرده بکارت قسمت خارجی اندام جنسی زنان می باشد که دقیقا در ورودی واژن آن ها مستقر است. این بافت بسیار نازک بوده و جنسی مخاطی دارد که غالبا در اولین رابطه جنسی پاره می شود.

باکرگی از دیدگاه های گوناگون تعریف های متفاوتی دارد. از نظر فقهی دختری را که پرده بکارت وی سالم است، باکره می گویند. این دیدگاه معتقد است که پس از برقرری نخستین رابطه جنسی، حتی اگر پرداه بکارت فرد آسیبی نبیند، وی باکره محسوب نخواهد شد.

قوانین رابطه نا مشروع دختر باکره با مرد که منجر به ازاله بکارت شود!

ازاله بکارت به چه معناست؟

از بین رفتن دوشیزگی دختران باکره؛ عمل جنسی و رابطه نا مشروع که در نهایت با پاره شدن پرده بکارت دختران باکره بینجامد.

اگر به دادگاه ها مراجعه کنید، بی شک با موارد بسیاری رو به رو خواهید شد که دختر و پسری با هدف ازدواج با یکدیگر دوست شده و این دوستی به بر قراری رابطه جنسی و ازاله بکارت دختر ختم شده است. حال نیز پسر مسئولیت عمل انجام شده و ازاله بکارت دختر را بر عهده نگرفته و قول ازدواج را نیز قبول ندارد.

به موجب ماده 685 قانون مجازات اسلامی/ بخش دیات/ مبحث سیزدهم :

هنگامی که ازاله بکارت غیر همسر از طریق نزدیکی و یا از هر طریق دیگری بدون رضایت دختر صورت بگیرد، ضمان مهر المثل را به دنبال خواهد داشت.

ضمان مهر المثل به چه معناست؟

اگر مردی به زور و بدون رضایت دختری که با وی رابطه زوجیت ندارد، رابطه نا مشروع بر قرار کرده و موجب ازاله بکارت وی شود، باید مهریه ای که در عرف جامعه آن زمان برای زنان هم شان و هم تراز دختر مشخص می گردد، تعیین شده و توسط مرد به وی پرداخت گردد.

تبصره 1 ماده 685 قانون مجازات اسلامی/ بخش دیات/ مبحث سیزدهم :

رضایت دختر در برقراری رابطه ای که در نهایت منجر به ازاله بکارت وی شده است، کار او در مقابل قانون را بسیار سخت خواهد کردو به عبارتی این دختر چوب اعتماد نا به جای خود را خواهد خورد.

به موجب تبصره 1 ماده 685 قانون مجازات اسلامی در صورتی که ازاله بکارت دختر با رضایت خود وی صورت گرفته باشد، هیچ چیزی ثابت نخواهد بود.

تبصره 2 ماده 685 قانون مجازات اسلامی/ بخش دیات/ مبحث سیزدهم :

اگر دختری که نا بالغ و یا مجنون است، نسبت به بر قراری رابطه نا مشروع با مرد اعلام رضایت کند، رضایت وی به دلیل عدم بلوغ و نیز مجنون بودن وی، از نظر قانون حکم عدم رضایت دارد.

البته باید توجه داشت که عدم رضایت فرد با اکراه وی متفاوت می باشد. اگر دختری فریب قول ها و وعده های مرد را بخورد و تن به برقراری رابطه نا مشروع بدهد، رضایت داشته و این تبصره شامل حال وی نخواهد شد. تن دادن به رابطه به دلیل اضطرار نیز از دلایل عدم شمول تبصره فوق الذکر خواهد بود. به یاد داشته باشید که تجاوز به عنف مبحث جدا و دارای شرایط و حکم قانونی مجزایی می باشد.

تجاوز به عنف چیست؟

تجاوز به عنف از جمله جرم هایی است که از نظر قانون مجازات اسلامی در ردیف جرم های جنایی قرار می گیرد. معنای لغوی عنف، خشونت و زور می باشد. بنابراین تجاوز به عنف به معنای انجام رابطه نا مشروع و نزدیکی جنسی به زنی است که از انجام این کار راضی نیست و مرد با ستفاده از قهر و غلبه این رابطه را بر قرار می سازد.

مجازات تجاوز به عنف در قانون مجازات سلامی چیست؟

بر اساس ماده 82 قانون مجازات اسلامی مجازات متجاوزان به عنف اعدام می باشد.

گفتنی است که بر موجب نظریه مشورتی شماره 7/3177، در صورتی که دختر برای برقراری رابطه نا مشروع و ازاله بکارت رضایت داشته باشد، مهر المثل به وی تعلق نخواهد گرفت، اما ارش بکارت باید به وی پرداخت گردد

ارش بکارت به چه معناست؟

همان گونه که همه ما به خوبی مطلع هستیم، هر عضوی از بدن فرد توسط شخصی دیگر آسیب ببیند، دیه ای توسط قانون گذار تعیین شده و از جانب آسیب زننده به فرد آسیب دیده پرداخت خواهد شد. ازاله بکارت دختر توسط مرد نیز شامل این دیه شده و مرد موظف به پرداخت مبلغ معین شده به دختر می باشد.

مهر المثل و ارش بکارت چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

پرداخت دیه ارش البکاره در صورتی انجام می پذیرد که بر قراری رابطه نا مشروعی که منجر به از بین رفتن دوشیزگی دختر شده است، بدون رضایت قلبی دختر و با حیله و نیرنگ مرد صورت پذیرفته باشد. این در حالی است که ضمان مهر المثل مسئله ای کاملا قانونی است که با تراضی طرفین رابطه مشخص می گردد.

گفتنی است در کتاب مجموعه نشست های قضایی که در رابطه با مسائل قانون مجازات اسلامی تالیف شده است، آمده است که:

” اگر دختر به منظور انجام زنا تمکین کند و در این رابطه رضایت قلبی داشته باشد، به عنوان زنا کار شناخته شده و مهر المثل به وی تعلق نخوهد گرفت. اما در صورتی که این رابطه نامشروع از طریق زور و اجبار باشد، دختر مستحق دریافت مهر المثل از مرد بوده که مقدار آن توسط کارشناس مشخص می باشد “.

اثبات رابطه نا مشروع با دختر باکره

لازم است به این نکته توجه شود که اگر دختری باکره بر اثر برقراری رابطه نا مشروع پرده بکارت خود را از دست بدهد، اما به دلایل گوناگون از جمله ترس مدت زیادی به پنهان کردن این موضوع بپردازد و سپس برای پیگیری به دادگاه مراجعه نماید، اثبات مسائلی نظیر شخص زایل کننده بکارت وی و نیز زمان این حادثه به وسیله پزشک قانونی امری غیر ممکن خواهد بود.

بنابراین چنین فردی برای اثبات مدعای خود نیازمند شاهد، سند، مدرک و یا دلایل قانع کننده و عقلانی می باشد. لازم به ذکر است که اگر برای داداگاه اثبات شود که طرفین رابطه نا مشروع برای انجام این عمل رضایت قلبی داشته اند، رابطه به عنوان زنا محسوب شده و هر دو طرف مجازات می شوند.

تفاوت رابطه نا مشروع و زنا

خوب است بدانید که هر جا سخن از رابطه نا مشروع بود، منظور رابطه جنسی نیست. به عبارت دیگر هر گونه عملی متعارض با عفت عمومی جامعه که از فرد سر بزند، رابطه نا مشروع است. برای مثال دوستی دختر و پسر و رد و بدل پیامک، سخنان مبتذل و مستهجن نیز نوعی از رابطه نا مشروع در نظر گرفته می شود. بنابراین رابطه نامشروع می تواند معاشرت بین دو نفر باشد بدون این که با یکدیگر رابطه جنسی داشته باشند. این در حالی است که زنا به معنای برقراری رابطه جنسی و انجام عمل دخول بین زن و مردی است که زوجیت ندارند. پس می توان نتیجه گرفت که رابطه نا مشروع به طور کلی با زنا متفاوت می باشند.

مجازات افرادی که به رابطه نا مشروع روی آورده اند، 99 ضربه شلاق تعزیری و مجازات آنان که گرفتار زنا شده اند، 100 ضربه شلاق حدی است.

شاید این سوال ذهنتان را مشغول کرده باشد که تفاوت مجازات تعزیری و مجازات حدی در چیست؟

مقدار مجازات تعزیری به نظر حاکم شرع و قاضی وابسته است. این مقدار ممکن است به اقتضای زمان و مکان ارتکاب جرم، نوع جرم صورت گرفته و نیز شخص مرتکب شونده متفاوت باشد، اما این مقدار همواره از بیشترین حد شرعی که صد ضربه شلاق می باشد، کمتر است. این در حالی است که مقدار مجازات حدی را قانون گذار با مراجعه به قرآن و اقتباس از متن شیوا و صریح آن مشخص کرده و حق هیچ گونه کم یا زیاد کردن میزان آن را با در نظر گرفتن نوع گناه و شرایط مختلف ندارد. برای مثال در قرآن کریم برای مجازات شرب خمر، 80 ضربه شلاق مشخص شده است. بنا براین مقدار شرب خمر هر اندازه که باشد، چه کم و چه زیاد، فرد مرتکب شونده شامل این حد خواهد شد.

مجازات رابطه نا مشروع با دختر باکره

مجازاتی که قانون جمهوری اسلامی برای رابطه نا مشروع با دختر باکره در نظر گرفته است، اعدام می باشد. همان طور که پیش تر نیز اشاره کردیم، در صورتی که طرفین رابطه نسبت به انجام آن رضایت قلبی داشته باشند، هر دو مرتکب زنا شده اند و حکم زنا برای ایشان عملی خواهد شد.

مجازات رابطه نا مشروع با دختر باکره از طریق اغفال وی

اگر مردی از طریق اغفال، ربودن، فریب دختر نا بالغ، تهدی و ترساندن وی و اجبار او به انجام رابطه نا مشروع روی بیاورد، این عمل مرد به عنوان تجاوز به عنف تلقی شده و حکم قانونی آن برای مرد اعدام می باشد.

مجازات رابطه نا مشروع با دختر باکره در حالت مستی و یا بیهوشی

اگر مردی نسبت به بر قراری رابطه نا مشروع  با دختر باکره ای که در حالت مستی و یا بیهوشی به سر می برد و برای انجام این عمل رضایت ندارد، اقدام کند، عمل وی توسط قانون به عنوان تجاوز به عنف تلقی شده و حکم آن برای مرد اعدام می باشد.

مجازات رابطه نا مشروع با دختر باکره راضی به برقراری رابطه

اگر مردی به بر قراری رابطه نا مشروع با دختر باکره ای که برای بر قراری این رابطه رضایت قلبی دارد، روی بیاورد، مجازات قانونی برای هر یک از طرفین رابطه 100 ضربه شلاق خواهد بود. اگر مرد و دختر باکره مرتکب زنا به کمتر از 4 بار به زنا اعتراف کنند، مجازات هر کدام از آن ها 31 تا 47 ضربه شلاق خواهد بود.

مجازات رابطه نا مشروع منجر به ازاله بکارت با دختر باکره

در ارباط با رابطه نا مشروع منجر به ازاله بکارت دختر باکره ای که نسبت به بر قراری رابطه رضایت قلبی داشته نداشته است، مرد موظف به پرداخت مهر المثل به زن می باشد. اما در صورتی که مشخص گردد دختر نیز نسبت به بر قراری رابطه راضی بوده و این کار با اعمال زور صورت نگرفته است، نیازی به پرداخت مهر المثل از طرف مرد به زن نبوده و تنها باید ارش البکاره را پرداخت نماید.

سایت وکالت و مشاوره حقوقی آنلاین با کادری مجرب و متعهد پاسخگوی تمام سوالات حقوقی شما در زمینه های مختلف خواهد بود!

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

4 + 1 =