کمک هزینه‌های مسکن، خواربار، بن و عائله مندی

کمک هزینه‌های مسکن، خواربار، بن و عائله مندی


پرسش: برخی از کارگران از خانه‌های سازمانی که کارفرما بطور مجانی در اختیار آنان گذارده است استفاده می‌کنند آیا این کارگران استحقاق دریافت کمک هزینه مسکن را نیز دارند؟

پاسخ: در مقررات مربوط به پرداخت کمک هزینه مسکن برای کارگران مشمول قانون کار استثنایی پیش بینی نشده است از طرفی این پرداخت جنبه کمکی و حمایت داشته و به نداشتن مسکن یا خانه سازمانی مشروط نگردیده است بنابراین با توجه به کلیت مصوبه هیأت وزیران راجع به برقراری کمک هزینه مسکن، پرداخت آن برای همه کارگران به نحو يكسان انجام می‌شود به عبارت دیگر برخورداری از خانه سازمانی مجوزی برای عدم پرداخت کمک هزینه مسکن به کارگران نخواهد بود اعم از این که از کارگر برای استفاده از خانه سازمانی شرکت مال الاجاره دریافت شود یا نشود.

پرسش: آیا در نیمه اول سال که ماهها 31 روزه هستند باید به کارگران از بابت کمک هزینه‌های مسکن، خواروبار و عائله مندي 31 روزه پرداخت گردد یا 30 روز؟

پاسخ: از آنجا که در مقررات مربوط به کمک هزینه‌های مسکن، خواروبار و عائله مندی، پرداخت این کمک‌ها بصورت ماهانه قید گردیده است و ماه نیز از نظر احتساب موارد قانونی مستند به ماده 443 قانون آیین دادرسی دادگاههای عمومی و انقلاب در امور مدنی، 30 روز می‌باشد لذا مزایای یاد شده در کلیه ماههای سال اعم از 31 روزه، 30 روزه و 29 روزه در قالب تعريف شده در ماده قانونی مرقوم یعنی 30 روزه پرداخت خواهد شد. بدیهی است کارگاههائی که این کمک هزینه‌ها را در شش ماه اول سال 31 روزه پرداخت می‌کنند این رویه جزء شرایط کار کارگران محسوب و کماکان معتبر خواهد بود.

پرسش: در یک واحد کارگری، کارگران بیش از میزان تعيين شده قانونی مثلاً هفتاد هزار ریال کمک هزینه مسکن دریافت می‌دارند اخیر با تصویب هیأت وزیران کمک هزینه مسكن از چهل هزار ریال به شصت هزار ریال در ماه افزایش یافته است آیا کارگران می‌توانند مدعی افزایش کمک هزینه مسکن خود به نسبت افزایش مصوبه دولت باشند؟

پاسخ: کمک هزینه مسکن که تا پایان سال 1382 برای افراد مجرد و متأهل به ترتیب بیست و چهل هزار ریال بود از اول سال 83 برای هر دو گروه مجرد و متأهل با پیشنهاد شورایعالی کار و تصویب هیأت وزیران شصت هزار ریال تعیین گردید در این رابطه چنانچه در کارگاهی کارگران قبل از مصوبه فوق مثلاً هفتاد هزار ریال کمک هزینه مسکن دریافت می‌داشته‌اند این پرداخت‌ها به همین میزان به قوت خود باقی بوده و ادعای افزایش آن در اجرای تصویب نامه هیأت وزیران مورد نخواهد داشت مگر با توافق کارفرما که مخالفتی نیز با مصوبه پیدا نمی‌کند.

پرسش: سازمان تأمین اجتماعی در ایام بیماری کارگران طبق مقررات بابت کمک هزینه‌های مسكن و خواروبار به آنان غرامت می‌پردازد آیا کارفرما مکلف به تأدیه مابه التفاوت پرداختی از بابت کمک هزینه‌های مزبور به کارگران می‌باشد؟

پاسخ: دستورالعمل شماره 12503/ن مورخ 17/7/1360 معاونت نظارت بر روابط کار و نیز بخشنامه شماره 437 فنی سازمان تأمین اجتماعی در مورد تکلیف کارفرمایان به پرداخت مابه التفاوت کمک هزینه‌های مسکن و خواروبار به موجب رأی شماره 364 مورخ 19/10/1378 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری ابطال گردیده است به این لحاظ الزام کارفرمایان به پرداخت مابه التفاوت یاد شده منتفی خواهد بود.

پرسش: زن و شوهری در یک کارگاه شاغل هستند آیا هر دو مشمول استفاده از کمک هزینه‌های مسکن و خواروبار قرار می‌گیرند؟

پاسخ: کلیه حقوق و مزایای پیش بینی شده در قانون کار و مقررات تبعی به اعتبار کار کارگر به وی پرداخت می‌شود به این جهت به زن و شوهری که هر دو مشمول قانون کار باشند حتی در صورت شاغل بودن در یک کارگاه مشمول کلیه امتیازات پیش بینی شده در قانون کار و مقررات مرتبط به آن منجمله کمک هزینه‌های مسکن و خواروبار قرار می‌گیرند.

پرسش: آیا کارفرمایان نسبت به پرداخت کمک هزینه خواربار به کارگران که طبق تصویبنامه سال 57 هیأت وزیران برای کارگران مجرد و متأهل به ترتیب 400 و 800 ریال بوده است تکلیف دارند؟

پاسخ: با توجه به این که بر اساس مقررات مربوط به کمک هزینه خواروبار، این کمک هزينه تنها به کارگرانی قابل پرداخت بوده که حقوق ماهانه‌شان کمتر از 45000 ریال بوده باشد با افزایش سطح مزد کارگران و تجاوز حداقل قانونی مزد از مبلغ مزبور، کارفرمایان قانوناً تكلیفی به پرداخت کمک هزینه خواربار نخواهند داشت مگر این که این کمک هزینه بعد از رسیدن حقوق کارگران به سقف مذکور قطع نشده و ادامه یافته باشد و یا در این زمینه کارگاه برای این پرداخت دارای عرف و روال باشد که طبیعتاً رویه مورد عمل برای طرفین لازم الرعایه خواهد بود.

پرسش: ضوابط دادن بن کارگری به کارگران چیست؟ و آیا می‌توان به جای بن وجه نقد مربوط به آن را به کارگر پرداخت نمود؟

پاسخ: با توجه به مصوبات شورایعالی کار و دستورالعمل‌های مربوط، کارفرما مكلف است بابت هر ماه کار کارگران مجرد و متأهل خود مبلغی را که شورای مزبور تعيين می‌کند به حساب اتحادیه امکان پرداخت نموده و بن مربوط را پس از اعلام تحويل گرفته در اختیار کارگر قرار دهد ضمناً طبق مصوبه آخر سال 1382 که از اول سال 1383 قابل اجرا می‌باشد مبلغی را که باید کارفرمایان برای کارگران مجرد و متأهل به حساب اتحادیه امکان واریز نمایند بیست هزار ریال تعیین شده است.

پرسش: آیا اشخاصی که مشمول قانون کار نیستند نیز می‌توانند از بن کارگری استفاده نمایند و آیا بیمه بودن نیز شرط برخورداری از بن می‌باشد؟

پاسخ: در مقررات مربوط به برقراری بن کارگری شرط استفاده از آن مشمول قانون کار بودن می‌باشد لذا این حق به غير مشمولین قانون کار شمول پیدا نمی‌کند ضمناً برخورداری از بن صرفاً منوط به داشتن رابطه کارگری و کارفرمائی موضوع قانون کار بوده و استفاده از بن کارگری ارتباطی با بیمه بودن و یا نبودن کارگر ندارد البته در واریز وجوه مربوط به بن کارگران به اتحادیه امکان و تحويل بن و سایر ضوابط اجرائی ارائه لیست بیمه قید گردیده است.

پرسش: آیا بازنشسته‌های کشوری و لشکری که پس از بازنشستگی طبق قانون کار در کارگاه‌های مختلف به کار مشغول می‌شوند می‌توانند از بن کارگری استفاده نمایند؟

پاسخ: بازنشسته‌های کشوری و لشکری، چنانچه با رعایت مقررات مربوط، مبادرت به انعقاد قرارداد کار (شفاهی و یا کتبی) نمایند به لحاظ رابطه کارگری و کارفرمائی که با کارفرما پیدا می‌کنند مشمول کلیه مقررات قانون کار و مقررات تبعی به استثنای کمک عائله مندی موضوع مواد 86 و 87 قانون تأمین اجتماعی بوده و لذا از بن کارگری نیز استفاده خواهند کرد.

پرسش: آیا بن کارگری به کارگران تبعه کشورهای دیگر که در ایران کار می‌کنند نیز باید داده شود؟

پاسخ: اتباع خارجی دارای پروانه کار معتبر نیز در صورت داشتن رابطه کارگری و کارفرمائی موضوع قانون کار، همانند دیگر کارگران استحقاق دریافت بن کارگری را خواهند داشت و بطور کلی اتباع بیگانه که با داشتن روادید ورود، اجازه اقامت و پروانه کار در ایران شاغل می‌شوند چنانچه رابطه آنان با واحد مربوط در شمول مقررات خاص استخدامی دیگری قرار نگرفته باشد تحت پوشش قانون کار قرار داشته و در این صورت به جز مواردی که قانون مستثنی کرده باشد مشمول کلیه مزایا و امتیازات این قانون خواهند بود.

پرسش: آیا مراجع حل اختلاف می‌توانند اقدام به صدور رأی ریالی بابت بن برای کارگران ذینفع نمایند؟

پاسخ: صدور رأی در مورد بن‌های کارگری صرفاً به صورت تکلیف کارفرما به پرداخت وجه مربوط به بن به حساب اعلام شده از سوی اتحادیه امکان و یا هر سازمان مربوط دیگر و تحویل بن‌های دریافتی به کارگران ذینفع بوده و صدور رأی مبنی بر تکلیف کارفرما به تأدیه وجه و یا تهیه کالا و تحویل آن به کارگر با مقررات مربوط به بن انطباق ندارد.

پرسش: شرایط پرداخت و نیز میزان کمک عائله مندی به بیمه شدگان؟

پاسخ: طبق ماده 86 قانون تأمین اجتماعی کمک عائله مندی منحصراً تا دو فرزند بيمه شده پرداخت می‌شود مشروط بر آنکه:

1- بیمه شده حداقل سابقه پرداخت حق بیمه هفتصد و بیست روز کار را داشته باشد.

2- سن فرزندان از هجده سال کمتر باشد و یا منحصراً به تحصیل اشتغال داشته باشد تا پایان تحصیل، و یا در اثر بیماری یا نقص عضو طبق گواهی کمیسیونهای پزشکی موضوع ماده 91 قانون تأمین اجتماعی قادر بکار نباشند. میزان کمک عائله مندی معادل 3 برابر حداقل مزد روزانه کارگر ساده برای هر فرزند در هر ماه می‌باشد.

پرسش: آیا سابقه پرداخت حق بیمه به صندوق‌های دیگری بجز سازمان تأمین اجتماعی فرد را مستحق دریافت کمک عائله مندی موضوع مواد 86 و 87 قانون تأمین اجتماعی می‌نماید؟

پاسخ: کمک عائله مندی به بیمه شدگانی تعلق می‌گیرد که علاوه بر داشتن فرزند واجد شرایط، سابقه پرداخت 720 روز حق بيمه را به سازمان تأمین اجتماعی داشته باشند و لذا پرداخت حق بیمه به سایر صندوق‌ها که مورد تأیید سازمان تأمین اجتماعی نباشد موجبی جهت استحقاق فرد به دریافت کمک عائله مندی مذکور نخواهد بود.

پرسش: در صورت تجاوز سن فرزند بیمه شده از 18 سال آیا باز هم بیمه شده می‌تواند از کمک عائله مندی برخوردار شود؟

پاسخ: به صراحت ماده 86 قانون تأمین اجتماعی کمک عائله مندی تنها در صورتی به فرزندان بیش از 18 سال تعلق خواهد گرفت که آنان منحصر به تحصیل اشتغال داشته (تا پایان تحصيل)، و یا در اثر بیماری و یا نقص عضو، طبق گواهی کمیسیون‌های پزشکی موضوع ماده 91 این قانون قادر بکار نباشند.

پرسش: چنانچه یکی از فرزندان بیمه شده که کمک عائله مندی در رابطه با او پرداخت می‌شود شرایط قانونی لازم را از دست بدهد و بطور مثال سنش از 18 سال تجاوز نماید آیا فرزندان دیگری که شرایط قانونی را دارا هستند می‌توانند جانشین او بشوند و کارگر همچنان از کمک عائله مندی برخوردار باشد؟

پاسخ: چنانچه هر یک از فرزندانی که کارگر در ارتباط با آنان از کمک عائله مندی استفاده می‌نماید، شرایط قانونی، منجمله داشتن سن زیر 18 سال را فاقد گردند، دیگر فرزندان کارگر، بشرط داشتن شرایط قانونی، جانشین فرزندان قبلی شده و کارگر همچنان از حق عائله مندی، حداکثر برای دو فرزند، برخوردار خواهد بود.

پرسش: کارگری اخیراً ازدواج کرده است، همسر او از ازدواج قبلیش دارای فرزندی است آیا کارگر مزبور می‌تواند به اعتبار فرزند همسرش از کمک عائله مندی برخوردار بشود؟

پاسخ: هرگاه کارگری ازدواج نماید و همسر وی از ازدواج قبلی دارای اولاد باشد کارگر موصوف محق به دریافت حق عائله مندی از بابت فرزند همسر خود نخواهد بود مگر این که با رعایت مقررات قانونی فرزند مزبور را به فرزندی پذیرفته باشد.

پرسش: اخیراً یکی از فرزندان فرد بیمه شده ازدواج نموده و از تكفل وی خارج گردیده است آیا علی رغم این که فرزند مزبور کمتر از 18 سال سن دارد کمک عائله مندی مربوط به وی باید قطع شود؟

پاسخ: نظر به این که در بند 2 ماده 86 قانون تأمین اجتماعی یکی از شرایط دریافت کمک عائله مندی داشتن فرزند کمتر از 18 سال بوده و تحت تكفل بودن فرزند مورد نظر شرط قرار نگرفته است لذا پرداخت کمک عائله مندی به کارگری که فرزند او قبل از رسیدن به 18 سال ازدواج می‌نماید تا رسیدن فرزند یاد شده به سن 18 سال تمام ادامه خواهد داشت.

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 × 6 =